mandag 23. januar 2012

Tv- sokker eller snøresokker.






Du kan bruke hvilket som helst garn som passer til pinne nr 3,5 eller 4.
Jeg strikker på en langpinne.
Strikker du tå, må du ha strømpepinner også.

Legg opp så mange masker du vil.
Jo flere masker, jo lengre blir sokken. :)

-Legg opp 80 masker.
Begynn å strikke 2 r 2 v.
3 omganger.

Lag deretter hullrad slik:
Strikk  2 rett, så 2 sammen,1 kast ,  strikk 4 masker. Gjenta pinnen ut.
Neste pinne 2 r, 2 vr ut pinnen,  strikk 3 omganger.

Strikk ca 40 riller før du begynner på 2 r 2v igjen.
Mål litt på benet ditt, vi er jo alle forskjellige. :P

Husk at du kan du variere farger som du vil. Striper, mønster osv.
Tå:
Når du er ferdig kan du velge om du bare vil snøre sammen sokken nederst.
Ellers kan du plukke opp masker (jeg synes det absolutt blir finest.) :

Bruk 5 strømpepinner, str 3,5 eller 4.
Plukk opp ca 48 masker og fordel disse på 4 pinner.
Strikk 2 omganger rettstrikk før du begynner å felle av.
Fell av hver 2 pinne, 4 masker pr omgang. (fell av de to siste maskene på hver pinne.)

Snøretråd:
- Hekle en lang tråd til hver strømpe.
- Bruk et fint bånd.
- Surret tråd.

Evt en heklekant øverst på strømpene.
MERK!!
Det er IKKE jeg som har funnet opp disse sokkene.
Men mange leter etter oppskrift, så jeg skrev ned den jeg hadde i hodet. :P
Har rett og slett ikke peiling på hvor oppskriften kommer fra.
Jeg lærte å strikke disse av en eldre dame en gang for mange år siden, da jeg jobbet i hjemmespl.


Stoor klem, kos dere med strikkingen! :D

Dansk oversettelse:


Norske snørestrømper. (TV-sokker)
 Oversat til dansk af Lisbeth Løye Hejl.

Du kan bruge hvilket som helst garn, som passer til pinde nr 3,5 eller 4.
Jeg strikker på en jumperpind.
Strikker du tå, skal du også bruge strømpepinde.

Slå lige så mange masker op, som du har lyst til. (Antal deleligt m 8)
Jo flere masker, jo længere bliver strømpen. :)

Slå 80 masker op.
Lav en rib-hulkant:
Strik 3 p. rib 2 r 2 vr.
Lav derefter hulrække: ”2 r, 2 r sm, sl. om, 4 r”. Gentag ”-” pinden ud.
Strik 3 p. rib, 2 r, 2 vr .

Strik ca 40 retriller (80 pinde r) afslut med rib-hulkanten.
Mål dit ben, vi er jo alle forskellige. :P

Husk at du kan du variere farver som du vil. Striber, mønster osv.

Tå:
Når du er færdig kan du vælge om du bare vil snøre sammen sokken nederst.
Eller du kan strikke masker op (jeg synes absolut det bliver finest.) :

Brug 5 strømpepinde, str 3,5 eller 4.
strik ca 48 masker op og fordel disse på 4 pinde.
Strik 2 omgang r (galt) før du begynder at lukke af.
Tag 4 masker ind på hver anden omgang. (strik de 2 sidste m sm på hver pind.) Træk garnet gennem de sidste 4-8 masker og hæft.

Snøretråd:
- Hækl en lang snor til hver strømpe.
-  el. Brug et fint bånd.
- el. Sno en snor.

Hækl evt en kant øverst på strømperne.

MERK!!
Det er IKKE jeg som har funnet opp disse sokkene.
Men mange leter etter oppskrift, så jeg skrev ned den jeg hadde i hodet. :P
Har rett og slett ikke peiling på hvor oppskriften kommer fra.
Jeg lærte å strikke disse av en eldre dame en gang for mange år siden, da jeg jobbet i hjemmespl.

Stoor klem, kos dere med strikkingen! :D

         

10 kommentarer:

  1. Takk for fin oppskrift-mange fine ting du lager, hyggelig å titte innom til deg

    Hilsen Aud

    SvarSlett
  2. Glemte å skrive fra LadyRonja, som du sikkerert kjenner meg bedre igjen på

    SvarSlett
  3. Åja! Heisann!!

    Du lager jo så masse flott! Moro å følge med deg også. =D

    SvarSlett
  4. Takk for at du deler oppskriften! :-) Men skal sokkene sys sammen på noen slags måte?
    lurer Gulltann på

    SvarSlett
  5. Hei!!

    Neida, de snøres sammen foran. :)
    Jeg legger ut bilde med en gang sokkene er ferdige.

    Har ikke lyst til å legg ut bilder av brukte sokker... :P

    SvarSlett
  6. Dette høres kjempespennende ut. Gleder meg til du legger ut bilde.

    SvarSlett
  7. De var flotte. Holder de seg godt på foten, eller er dette sokker man helst bør sitte i ro med?

    SvarSlett
  8. De holder seg bra på foten hvis man får dem stramme nok.
    Det er derfor lurt å måle litt underveis i strikkingen. :)

    SvarSlett
  9. Så flotte snøresokkene blev

    klem

    SvarSlett
  10. Kjempefine snøresokker, jeg har hekla slike :)
    Skal prøve meg på å strikke et par nå ;)

    Du har myyye fint i bloggen din!

    SvarSlett

Hver kommentar settes enormt pris på!
Jeg forsøker også å alltid besøke + kommentere tilbake. <3